سیستمهای رتبهبندی خودکار گوگل به گونهای طراحی شدهاند که اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را که در درجه اول برای منفعت مردم ایجاد شدهاند، نه برای کسب رتبه در موتورهای جستجو، در نتایج برتر جستجو ارائه دهند. این صفحه برای کمک به تولیدکنندگان محتوا طراحی شده است تا ارزیابی کنند که آیا چنین محتوایی تولید میکنند یا خیر.
محتوای خود را ارزیابی کنید
ارزیابی محتوای خودتان در برابر این سوالات میتواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا محتوایی که تولید میکنید مفید و قابل اعتماد است یا خیر. فراتر از پرسیدن این سوالات از خودتان، از افرادی که به آنها اعتماد دارید اما به سایت شما وابسته نیستند، بخواهید تا ارزیابی صادقانهای ارائه دهند.
همچنین افتهایی را که ممکن است تجربه کرده باشید، بررسی کنید. کدام صفحات بیشترین تأثیر را داشتهاند و برای چه نوع جستجوهایی؟ به دقت به این موارد نگاه کنید تا بفهمید که چگونه در برابر برخی از سؤالات مطرح شده در اینجا ارزیابی میشوند.
سوالات محتوایی و کیفی
- آیا محتوا اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیل اصیل ارائه میدهد؟
- آیا محتوا توضیحی قابل توجه، کامل یا جامع از موضوع ارائه میدهد؟
- آیا محتوا، تحلیلهای روشنگرانه یا اطلاعات جالبی ارائه میدهد که فراتر از بدیهیات است؟
- اگر محتوا از منابع دیگر استفاده میکند، آیا از کپی کردن یا بازنویسی ساده آن منابع اجتناب میکند و در عوض ارزش و اصالت بیشتری ارائه میدهد؟
- آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه، خلاصهای توصیفی و مفید از محتوا ارائه میدهد؟
- آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه از اغراق یا تکان دهنده بودن اجتناب میکند؟
- آیا این نوع صفحهای است که میخواهید آن را نشانهگذاری کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید یا توصیه کنید؟
- آیا انتظار دارید این محتوا را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید یا به آن ارجاع دهید؟
- آیا محتوا در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو، ارزش قابل توجهی ارائه میدهد؟
- آیا محتوا از نظر املایی یا نگارشی مشکلی دارد؟
- آیا محتوا به خوبی تولید شده است، یا به نظر میرسد شلخته یا با عجله تولید شده است؟
- آیا محتوا به صورت انبوه توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان تولید میشود یا به آنها برونسپاری میشود، یا در شبکه بزرگی از سایتها پخش میشود، به طوری که صفحات یا سایتهای منفرد توجه یا مراقبت زیادی دریافت نمیکنند؟
سوالات تخصصی
- آیا محتوا اطلاعات را به گونهای ارائه میدهد که شما را وادار به اعتماد به آن کند، مانند منابع واضح، شواهدی از تخصص مربوطه، پیشینه نویسنده یا سایتی که آن را منتشر میکند، مانند لینکهایی به صفحه نویسنده یا صفحه «درباره ما»ی سایت؟
- اگر کسی سایتی که محتوا را تولید میکند را بررسی کند، آیا به این نتیجه میرسد که آن سایت مورد اعتماد است یا به عنوان یک مرجع معتبر در موضوع خود شناخته شده است؟
- آیا این محتوا توسط یک متخصص یا علاقهمند نوشته یا بررسی شده است که به وضوح موضوع را به خوبی میشناسد؟
- آیا محتوا دارای خطاهای واقعی قابل تأیید است؟
یک تجربه عالی از صفحه ارائه دهید
سیستمهای رتبهبندی اصلی گوگل به دنبال پاداش دادن به محتوایی هستند که تجربه خوبی از صفحه ارائه میدهند. صاحبان سایت که به دنبال موفقیت در سیستمهای ما هستند، نباید فقط روی یک یا دو جنبه از تجربه صفحه تمرکز کنند. در عوض، بررسی کنید که آیا در جنبههای مختلف، تجربه کلی عالی از صفحه ارائه میدهید یا خیر. برای مشاوره بیشتر، به صفحه ما، درک تجربه صفحه در نتایج جستجوی گوگل ، مراجعه کنید .
روی محتوای کاربرپسند تمرکز کنید
محتوای کاربرمحور به محتوایی گفته میشود که در درجه اول برای افراد ایجاد میشود و نه برای دستکاری رتبهبندی موتورهای جستجو. چگونه میتوانید ارزیابی کنید که آیا محتوای کاربرمحور ایجاد میکنید؟ پاسخ مثبت به سوالات زیر به این معنی است که احتمالاً در مسیر درستی با رویکرد کاربرمحور قرار دارید:
- آیا مخاطب فعلی یا احتمالی برای کسب و کار یا سایت خود دارید که اگر مستقیماً به شما مراجعه کنند، محتوا را مفید بیابند؟
- آیا محتوای شما به وضوح تخصص دست اول و عمق دانش را نشان میدهد (برای مثال، تخصصی که از استفاده واقعی از یک محصول یا خدمات یا بازدید از یک مکان حاصل میشود)؟
- آیا سایت شما هدف یا تمرکز اصلی دارد؟
- آیا کسی بعد از خواندن محتوای شما، احساس میکند که به اندازه کافی در مورد موضوع یاد گرفته تا به هدفش برسد؟
- آیا کسی که محتوای شما را میخواند، با این احساس که تجربه رضایتبخشی داشته است، آن را ترک خواهد کرد؟
از ایجاد محتوای مناسب برای موتورهای جستجو خودداری کنید
توصیه میکنیم برای موفقیت در جستجوی گوگل، به جای تولید محتوایی که در درجه اول برای موتورهای جستجو و برای کسب رتبهبندی در موتورهای جستجو تولید میشود، روی تولید محتوایی که برای افراد مهم است تمرکز کنید. پاسخ مثبت به برخی یا همه سوالات زیر، علامت هشداری است که باید نحوه تولید محتوای خود را دوباره ارزیابی کنید:
- آیا محتوا در درجه اول برای جذب بازدید از موتورهای جستجو ساخته شده است؟
- آیا محتوای زیادی در مورد موضوعات مختلف تولید میکنید به این امید که برخی از آنها در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشند؟
- آیا از اتوماسیون گسترده برای تولید محتوا در موضوعات مختلف استفاده میکنید؟
- آیا شما عمدتاً حرفهای دیگران را خلاصه میکنید، بدون اینکه ارزش افزودهی زیادی به آنها اضافه کنید؟
- آیا صرفاً به این دلیل که موضوعات پرطرفدار به نظر میرسند، در مورد آنها مینویسید و نه به این دلیل که در غیر این صورت برای مخاطبان فعلی خود در مورد آنها مینویسید؟
- آیا محتوای شما این حس را در خوانندگان ایجاد میکند که برای دریافت اطلاعات بهتر از منابع دیگر، باید دوباره جستجو کنند؟
- آیا به این دلیل که شنیدهاید یا خواندهاید که گوگل تعداد کلمات خاصی را ترجیح میدهد، برای تعداد کلمات خاصی مینویسید؟ (نه، ما این کار را نمیکنیم.)
- آیا تصمیم گرفتید بدون هیچ تخصص واقعی وارد یک حوزه تخصصی شوید، بلکه عمدتاً به این دلیل که فکر میکردید ترافیک جستجو را به دست خواهید آورد؟
- آیا محتوای شما قول میدهد به سوالی که در واقع هیچ پاسخی ندارد پاسخ دهد، مانند پیشنهاد تاریخ انتشار برای یک محصول، فیلم یا سریال تلویزیونی در حالی که هنوز تاریخ انتشار آن تایید نشده است؟
- آیا تاریخ صفحات را تغییر میدهید تا آنها را تازه جلوه دهید، در حالی که محتوای آنها تغییر قابل توجهی نکرده است؟
- آیا محتوای جدید زیادی اضافه میکنید یا محتوای قدیمی زیادی را حذف میکنید، عمدتاً به این دلیل که معتقدید این کار با “تازه” نشان دادن سایتتان به رتبهبندی کلی جستجوی شما کمک میکند؟ (نه، اینطور نخواهد شد)
در مورد سئو چطور؟ مگر سئو اولویت با موتور جستجو نیست؟
کارهایی وجود دارد که میتوانید انجام دهید که بهطور خاص برای کمک به موتورهای جستجو در کشف و درک بهتر محتوای شما در نظر گرفته شدهاند. در مجموع، به این کار «بهینهسازی موتور جستجو» یا به اختصار سئو میگویند. راهنمای سئوی خود گوگل، بهترین شیوههای ممکن را پوشش میدهد. سئو میتواند فعالیتی مفید باشد، زمانی که به جای محتوای اولویتدار برای موتور جستجو، برای محتوای اولویتدار برای افراد اعمال شود.
با EEAT و دستورالعملهای ارزیاب کیفیت آشنا شوید
سیستمهای خودکار گوگل به گونهای طراحی شدهاند که از عوامل مختلفی برای رتبهبندی محتوای عالی استفاده کنند. پس از شناسایی محتوای مرتبط، سیستمهای ما قصد دارند مواردی را که مفیدتر به نظر میرسند، اولویتبندی کنند. برای انجام این کار، آنها ترکیبی از عواملی را شناسایی میکنند که میتوانند به تعیین اینکه کدام محتوا جنبههای تجربه، تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری یا آنچه ما EEAT مینامیم را نشان میدهد، کمک کنند.
از بین این جنبهها، اعتماد از همه مهمتر است. بقیه موارد به اعتماد کمک میکنند، اما محتوا لزوماً نباید همه آنها را نشان دهد. به عنوان مثال، برخی از محتواها ممکن است بر اساس تجربهای که نشان میدهند مفید باشند، در حالی که محتوای دیگر ممکن است به دلیل تخصصی که به اشتراک میگذارند مفید باشند.
اگرچه خود EEAT یک عامل رتبهبندی خاص نیست، استفاده از ترکیبی از عواملی که میتوانند محتوای دارای EEAT خوب را شناسایی کنند، مفید است. به عنوان مثال، سیستمهای ما به محتوایی که با EEAT قوی همسو هستند، وزن بیشتری میدهند، به خصوص برای موضوعاتی که میتوانند به طور قابل توجهی بر سلامت، ثبات مالی یا ایمنی افراد یا رفاه یا آسایش جامعه تأثیر بگذارند. ما این موضوعات را «پول شما یا زندگی شما» یا به اختصار YMYL مینامیم.
ارزیابان کیفیت جستجو افرادی هستند که به ما بینش میدهند که آیا الگوریتمهای ما نتایج خوبی ارائه میدهند یا خیر، روشی برای کمک به تأیید عملکرد خوب تغییرات ما. به طور خاص، ارزیابان آموزش دیدهاند تا بفهمند که آیا محتوا EEAT قوی دارد یا خیر. معیارهایی که آنها برای انجام این کار استفاده میکنند در دستورالعملهای ارزیاب کیفیت جستجوی ما ذکر شده است .
خواندن این دستورالعملها میتواند به شما کمک کند تا خودتان ارزیابی کنید که محتوای شما از دیدگاه EEAT چگونه عمل میکند، بهبودهایی را که باید در نظر بگیرید، بررسی کنید و آن را از نظر مفهومی با سیگنالهای مختلفی که سیستمهای خودکار ما برای رتبهبندی محتوا استفاده میکنند، همسو کنید.
در مورد محتوای خود از «چه کسی ، چگونه و چرا» بپرسید
ارزیابی محتوای خود را بر اساس «چه کسی، چگونه و چرا» در نظر بگیرید تا بتوانید در مسیر درست با آنچه سیستمهای ما به دنبال پاداش دادن به آن هستند، حرکت کنید.
چه کسی محتوا را ایجاد کرده است
چیزی که به افراد کمک میکند تا به طور شهودی EEAT محتوا را درک کنند، زمانی است که مشخص باشد چه کسی آن را ایجاد کرده است. این همان «چه کسی» است که باید در نظر گرفته شود. هنگام ایجاد محتوا، در اینجا چند سوال مرتبط با «چه کسی» وجود دارد که باید از خود بپرسید:
- آیا برای بازدیدکنندگان شما کاملاً واضح است که چه کسی محتوای شما را نوشته است؟
- آیا صفحات، در جایی که انتظار میرود، دارای نام فرعی هستند؟
- آیا شرح حال نویسندگان منجر به اطلاعات بیشتر در مورد نویسنده یا نویسندگان مرتبط میشود و پیشینهای از آنها و حوزههایی که در مورد آنها مینویسند، ارائه میدهد؟
اگر به وضوح مشخص کنید که چه کسی محتوا را ایجاد کرده است، احتمالاً با مفاهیم EEAT همسو هستید و در مسیر موفقیت قرار دارید. ما اکیداً توصیه میکنیم اطلاعات دقیق نویسنده، مانند نام نویسنده و نام خانوادگی را در جایی که خوانندگان انتظار دارند، به محتوا اضافه کنید.
چگونه محتوا ایجاد شده است
برای خوانندگان مفید است که بدانند یک محتوا چگونه تولید شده است: این همان «چگونگی» است که باید در محتوای خود لحاظ کنید.
برای مثال، در مورد نقد و بررسی محصولات، وقتی خوانندگان تعداد محصولاتی که آزمایش شدهاند، نتایج آزمایشها و نحوه انجام آزمایشها را همراه با شواهدی از کار انجام شده، مانند عکسها، درک میکنند، میتوانند اعتماد ایجاد کنند. این توصیهای است که ما در صفحه راهنمای «نوشتن نقد و بررسی محصولات با کیفیت بالا» در مورد آن بیشتر صحبت میکنیم .
بسیاری از انواع محتوا ممکن است یک مؤلفه «چگونه» داشته باشند. این میتواند شامل محتوای خودکار، تولید شده توسط هوش مصنوعی و محتوای با کمک هوش مصنوعی باشد. به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد فرآیندهای مربوطه میتواند به خوانندگان و بازدیدکنندگان کمک کند تا هر نقش منحصر به فرد و مفیدی را که اتوماسیون ممکن است ایفا کرده باشد، بهتر درک کنند.
اگر از اتوماسیون برای تولید محتوای اساسی استفاده میشود، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:
- آیا استفاده از اتوماسیون، از جمله تولید هوش مصنوعی، از طریق افشاگریها یا به روشهای دیگر برای بازدیدکنندگان بدیهی است؟
- آیا پیشزمینهای در مورد چگونگی استفاده از اتوماسیون یا تولید هوش مصنوعی برای تولید محتوا ارائه میدهید؟
- آیا توضیح میدهید که چرا اتوماسیون یا هوش مصنوعی برای تولید محتوا مفید تلقی میشدند؟
در مجموع، افشای اطلاعات هوش مصنوعی یا اتوماسیون برای محتوایی مفید است که در آن ممکن است کسی از خود بپرسد “این محتوا چگونه ایجاد شده است؟” در صورت لزوم، افزودن این اطلاعات را در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر، به پست وبلاگ و سوالات متداول ما با عنوان ” نحوه مشاهده محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط جستجوی گوگل” مراجعه کنید .
چرا محتوا ایجاد شده است
«چرا» شاید مهمترین سوالی باشد که باید در مورد محتوای خود به آن پاسخ دهید. اصلاً چرا این محتوا تولید میشود؟
«چرا» باید این باشد که شما در درجه اول برای کمک به مردم محتوا تولید میکنید، محتوایی که اگر بازدیدکنندگان مستقیماً به سایت شما مراجعه کنند، برای آنها مفید باشد. اگر این کار را انجام میدهید، به طور کلی با EEAT و آنچه سیستمهای رتبهبندی اصلی ما به دنبال پاداش دادن به آن هستند، همسو هستید.
اگر «دلیل» این باشد که شما در درجه اول برای جذب بازدید موتورهای جستجو محتوا تولید میکنید، این با آنچه سیستمهای ما به دنبال پاداش دادن به آن هستند، همسو نیست. اگر از اتوماسیون، از جمله تولید هوش مصنوعی، برای تولید محتوا با هدف اصلی دستکاری رتبهبندی جستجو استفاده میکنید، این نقض سیاستهای اسپم ما است .