ایجاد محتوای مناسب برای جستجو اهمیت دارد، زیرا به این ترتیب کاربران مرتبطتری محتوای شما را مشاهده میکنند. به این کار بهینهسازی موتور جستجو (SEO) میگویند که میتواند منجر به ورود کاربران علاقهمند بیشتری به سایت شما شود. اگر جستجوی گوگل در درک صفحه شما مشکل داشته باشد، احتمالاً منبع مهمی از ترافیک را از دست میدهید.
این راهنما شامل مواردی است که توسعهدهندگان میتوانند انجام دهند تا مطمئن شوند سایتهایشان با جستجوی گوگل به خوبی کار میکند. علاوه بر موارد موجود در این راهنما، مطمئن شوید که سایت شما ایمن ، سریع ، قابل دسترس برای همه و در همه دستگاهها کار میکند .
ببینید گوگل سایت شما را چگونه میبیند
برای شروع، سایت خود را در ابزار بازرسی URL یا Rich Results Test آزمایش کنید تا ببینید گوگل سایت شما را چگونه میبیند. Googlebot ربات خزنده وب گوگل است که صفحات جدید و بهروز شده را برای فهرست گوگل کشف میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این فرآیند، به « جستجوی گوگل چگونه کار میکند» مراجعه کنید .
شاید تعجب کنید اگر بفهمید که گوگل همیشه هر چیزی را که شما در مرورگر میبینید، نمیبیند. در مثال زیر، گوگل نمیداند که در این صفحه تصاویری وجود دارد، زیرا این صفحه از یک ویژگی جاوا اسکریپت استفاده میکند که توسط گوگل پشتیبانی نمیشود.
نمای کاربر
نحوه مشاهده صفحه توسط کاربر به این صورت است. کاربران میتوانند تصاویر و متن را در مرورگر مشاهده کنند.

نمای گوگل
گوگل این صفحه را اینگونه میبیند. گوگل نمیداند که در این صفحه تصاویری وجود دارد زیرا این صفحه از یک ویژگی جاوا اسکریپت استفاده میکند که توسط گوگل پشتیبانی نمیشود.

لینکهای خود را بررسی کنید
گوگلبات با دریافت و تجزیه لینکها، نقشههای سایت و تغییر مسیرها، از یک آدرس اینترنتی به آدرس اینترنتی دیگر هدایت میشود. گوگلبات با هر آدرس اینترنتی طوری رفتار میکند که انگار اولین و تنها آدرس اینترنتی است که از سایت شما دیده است. برای اطمینان از اینکه گوگلبات میتواند تمام آدرسهای اینترنتی سایت شما را پیدا کند:
- از عناصری استفاده کنید
<a>
که گوگل بتواند آنها را کراول کند . مطمئن شوید که تمام صفحات سایت از طریق لینکی از یک صفحه قابل جستجو دیگر قابل دسترسی هستند. مطمئن شوید که لینک ارجاع دهنده شامل متن یا برای تصاویر، دارای ویژگی alt است که به صفحه هدف مرتبط باشد. - یک نقشه سایت بسازید و ارسال کنید تا به ربات گوگل کمک کند هوشمندانهتر سایت شما را بررسی کند. نقشه سایت فایلی است که در آن اطلاعاتی در مورد صفحات، ویدیوها و سایر فایلهای سایت خود و روابط بین آنها ارائه میدهید.
- برای برنامههای جاوا اسکریپت که فقط یک صفحه HTML دارند، مطمئن شوید که هر صفحه یا هر بخش از محتوای جداگانه دارای یک URL است.
بررسی کنید که چگونه از جاوا اسکریپت استفاده میکنید
اگرچه گوگل جاوا اسکریپت را اجرا میکند، اما تفاوتها و محدودیتهایی وجود دارد که باید هنگام طراحی صفحات و برنامههای خود برای تطبیق با نحوه دسترسی و رندر محتوای شما توسط خزندهها، در نظر بگیرید. درباره اصول اولیه سئو جاوا اسکریپت یا نحوه رفع مشکلات مربوط به جستجو در جاوا اسکریپت بیشتر بدانید .
گوگل را هنگام تغییر محتوا بهروز نگه دارید
برای اطمینان از اینکه گوگل صفحات جدید یا بهروزرسانیشده شما را به سرعت پیدا میکند:
اگر هنوز در ایندکس شدن صفحه خود مشکل دارید، گزارشهای سرور خود را برای یافتن خطاها بررسی کنید.
کلمات روی صفحه را فراموش نکنید
گوگلبات فقط میتواند محتوایی را پیدا کند که از نظر متنی قابل مشاهده باشد. برای مثال، متن موجود در ویدیوها برای گوگلبات نامرئی است. برای اطمینان از اینکه جستجوی گوگل موضوع صفحه شما را میفهمد:
- مطمئن شوید که محتوای بصری شما به صورت متنی بیان شده است. برای مثال، صفحه دستهبندی محصولات که شامل لیستی از تصاویر پیراهنها بدون هیچ متن متنی در مورد هر تصویر است، بهینه نیست. صفحه دستهبندی محصولات باید شامل توضیحات متنی برای هر تصویر باشد.
- مطمئن شوید که هر صفحه دارای عنوان توصیفی و توضیحات متا است . عناوین و توضیحات متای منحصر به فرد به گوگل کمک میکنند تا نشان دهد صفحات شما چقدر برای کاربران مرتبط هستند، که به نوبه خود میتواند ترافیک جستجوی شما را افزایش دهد.
- از HTML معنایی استفاده کنید . در حالی که گوگل محتوای HTML، PDF، تصاویر و ویدیوها را فهرست میکند، محتوایی را که نیاز به افزونه (مثلاً جاوا یا سیلورلایت) دارد یا محتوایی که در یک بوم رندر میشود، فهرست نمیکند. به جای استفاده از افزونه، تا حد امکان از نشانهگذاری HTML معنایی برای محتوای خود استفاده کنید.
- مطمئن شوید که محتوای متنی شما در DOM قابل دسترسی است. برای مثال، محتوایی که از طریق ویژگی CSS
content
اضافه میشود ، بخشی از DOM نیست و جستجوی گوگل در حال حاضر آن را نادیده میگیرد. استفاده از این ویژگی برای محتوای تزئینی اشکالی نداردcontent
؛ جستجوی گوگل ممکن است این محتوا را فهرستبندی نکند.
به گوگل در مورد نسخههای دیگر محتوای خود اطلاع دهید
گوگل به طور خودکار نمیداند که چندین نسخه از سایت یا محتوای شما وجود دارد. به عنوان مثال، نسخه موبایل و دسکتاپ یا نسخههای بینالمللی سایت شما. برای اطمینان از اینکه گوگل نسخه صحیح را به کاربران ارائه میدهد، میتوانید:
کنترل محتوایی که گوگل میبیند
چندین راه برای مسدود کردن ربات گوگل وجود دارد:
- برای جلوگیری از پیدا کردن صفحهتان توسط گوگل، دسترسی به محتوای خود را به کاربران وارد شده محدود کنید (برای مثال، از یک صفحه ورود به سیستم استفاده کنید یا صفحه خود را با رمز عبور محافظت کنید ).
- برای جلوگیری از خزش گوگلبات (Googlebot) در صفحه خود، یک فایل robots.txt ایجاد کنید .برای اینکه گوگل نتواند صفحه شما را ایندکس کند اما همچنان اجازه خزیدن به آن را بدهد، یک
noindex
تگ اضافه کنید .
اگر محتوای شما در جستجوی گوگل نمایش داده نمیشود و میخواهید آن را نمایش دهید، این مراحل را دنبال کنید:
- بررسی کنید که آیا ربات گوگل میتواند با ابزار بازرسی URL به صفحه دسترسی پیدا کند یا خیر .
- فایل robot.txt خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا ناخواسته مانع خزیدن ربات گوگل در سایت خود شدهاید یا خیر.
- کدهای HTML خود را برای یافتن
noindex
قوانین موجود درmeta
تگها بررسی کنید.
نتایج غنی را برای سایت خود فعال کنید
یک نتیجه غنی میتواند شامل استایل، تصاویر یا سایر ویژگیهای تعاملی باشد که به سایت شما کمک میکند تا در نتایج جستجو برجستهتر شود. شما میتوانید با ارائه سرنخهای صریح در مورد معنای یک صفحه با دادههای ساختاریافته در صفحه ، به گوگل کمک کنید تا صفحه شما را بهتر درک کند و نتایج غنی را برای آن در جستجو نمایش دهد . اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، گالری ویژگیهای موجود ما را بررسی کنید .
