سئو (SEO) مخفف «بهینهسازی موتور جستجو» یا «بهینهساز موتور جستجو» است. تصمیمگیری برای استخدام یک سئوکار، تصمیم بزرگی است که میتواند به طور بالقوه سایت شما را بهبود بخشد و در زمان صرفهجویی کند، اما همچنین میتواند به سایت و اعتبار شما آسیب برساند. حتماً در مورد مزایای بالقوه و همچنین آسیبی که یک سئوکار غیرمسئول میتواند به سایت شما وارد کند، تحقیق کنید. بسیاری از سئوکاران و سایر آژانسها و مشاوران، خدمات مفیدی را برای صاحبان وبسایت ارائه میدهند، از جمله:
- بررسی محتوا یا ساختار سایت شما
- مشاوره فنی در مورد توسعه وبسایت: به عنوان مثال، میزبانی وب، تغییر مسیرها، صفحات خطا، استفاده از جاوا اسکریپت
- توسعه محتوا
- مدیریت کمپینهای توسعه کسب و کار آنلاین
- تحقیق کلمات کلیدی
- آموزش سئو
- تخصص در بازارها و مناطق جغرافیایی خاص.
تبلیغات در گوگل هیچ تاثیری بر حضور سایت شما در نتایج جستجوی ما نخواهد داشت. گوگل هرگز برای قرار دادن یا رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی ما پولی دریافت نمیکند و نمایش در نتایج جستجوی ارگانیک ما هیچ هزینهای ندارد. منابعی مانند کنسول جستجو ، وبلاگ رسمی Google Search Central و انجمن گفتگوی ما میتوانند اطلاعات زیادی در مورد نحوه بهینهسازی سایت شما برای جستجوی ارگانیک در اختیار شما قرار دهند.
شروع کار با سئو
اگر یک کسب و کار محلی کوچک را اداره میکنید، احتمالاً میتوانید بخش زیادی از کار را خودتان انجام دهید. در اینجا چند منبع خوب وجود دارد:
- سری ویدیوهای ما در مورد ایجاد حضور آنلاین برای کسب و کارتان را ببینید .
- جستجوی ملزومات
- چگونه گوگل وب را میخزد، فهرستبندی میکند و به آن خدمات ارائه میدهد.
- راهنمای شروع سئو، بخش زیادی از کارهایی را که سئوکار برای شما انجام خواهد داد، شرح میدهد. اگرچه اگر یک متخصص را برای انجام کار استخدام میکنید، نیازی نیست خودتان این راهنما را به خوبی بدانید، اما آشنایی با این تکنیکها مفید است تا اگر یک سئوکار میخواهد از تکنیکی استفاده کند که توصیه نمیشود یا بدتر از آن، به شدت توصیه نمیشود، بتوانید آگاه باشید.
به یاد داشته باشید که برای دیدن نتایج به زمان نیاز دارید: معمولاً از زمانی که شروع به ایجاد تغییرات میکنید تا زمانی که شروع به دیدن مزایا کنید، از چهار ماه تا یک سال طول میکشد.
اگر فکر میکنید هنوز به کمک اضافی از یک متخصص نیاز دارید، ادامه مطلب را در مورد نحوه انتخاب یک سئوکار بخوانید.
انتخاب سئوکار
اگر به فکر استخدام یک سئوکار هستید، هر چه زودتر بهتر. بهترین زمان برای استخدام زمانی است که به طراحی مجدد سایت فکر میکنید یا قصد راهاندازی یک سایت جدید را دارید. به این ترتیب، شما و سئوکارتان میتوانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما از پایه برای موتورهای جستجو طراحی شده است. با این حال، یک سئوکار خوب میتواند به بهبود یک سایت موجود نیز کمک کند.
- به اجرای تغییرات توصیهشده متعهد باشید. ایجاد تغییرات توصیهشده توسط یک متخصص سئو زمان و تلاش زیادی میبرد؛ اگر قرار نیست برای ایجاد این تغییرات وقت بگذارید، استخدام یک متخصص ارزشش را ندارد.
- با سئوکار بالقوه خود مصاحبه کنید. برخی از سوالات مفید برای پرسیدن از یک سئوکار عبارتند از:
- میشه نمونه کارهای قبلیتون رو بهم نشون بدید و داستان موفقیتتون رو بگید؟
- آیا اصول اولیه جستجوی گوگل را رعایت میکنید؟
- آیا خدمات یا مشاوره بازاریابی آنلاین برای تکمیل کسب و کار جستجوی ارگانیک خود ارائه میدهید؟
- انتظار دارید چه نوع نتایجی را ببینید و در چه بازه زمانی؟ موفقیت خود را چگونه اندازهگیری میکنید؟
- تجربه شما در صنعت من چیست؟
- تجربه شما در کشور/شهر من چیست؟
- تجربه شما در توسعه سایتهای بینالمللی چیست؟
- مهمترین تکنیکهای سئو از نظر شما چیست؟
- چه مدت است که در کسب و کار هستید؟
- چطور میتوانم با شما ارتباط برقرار کنم؟ آیا تمام تغییراتی که در سایت من ایجاد میکنید را با من در میان خواهید گذاشت و اطلاعات دقیقی در مورد توصیههای خود و استدلال پشت آنها ارائه خواهید داد؟
- ببینید آیا سئوکار به شما و کسب و کارتان علاقه دارد یا خیر. اگر علاقهای نشان نداد، کسی را پیدا کنید که علاقه داشته باشد. سئوکار شما باید سوالاتی مانند موارد زیر را بپرسد:
- چه چیزی کسب و کار یا خدمات شما را برای مشتریان منحصر به فرد و ارزشمند میکند؟
- مشتریان شما چه کسانی هستند؟
- کسب و کار شما چگونه درآمد کسب میکند و نتایج جستجو چگونه میتوانند به شما کمک کنند؟
- از چه کانالهای تبلیغاتی دیگری استفاده میکنید؟
- رقبای شما چه کسانی هستند؟
- منابع کسب و کار سئوکار خود را بررسی کنید . از مشتریان قبلی بپرسید که آیا احساس میکنند این سئوکار خدمات مفیدی ارائه میدهد، کار با آن آسان است و نتایج مثبتی داشته است یا خیر.
- از آنها بخواهید که سایت شما را از نظر فنی و جستجو بررسی کنند تا متوجه شوند که به نظرشان چه کاری باید انجام شود، چرا و نتیجه مورد انتظار چه باید باشد. احتمالاً باید هزینه این کار را بپردازید. احتمالاً باید به آنها دسترسی فقط خواندنی به سایت خود در کنسول جستجو بدهید. (در این مرحله، به آنها دسترسی نوشتن ندهید.) سئوکار احتمالی شما باید بتواند تخمینهای واقعبینانهای از بهبود و تخمینی از کار مورد نیاز به شما ارائه دهد. اگر آنها به شما تضمین میدهند که تغییرات آنها باعث میشود در نتایج جستجو رتبه اول را کسب کنید، شخص دیگری را پیدا کنید.
- تصمیم بگیرید که آیا میخواهید استخدام کنید یا خیر.
موارد احتیاط
در حالی که سئوکاران میتوانند خدمات ارزشمندی را به مشتریان ارائه دهند، برخی از سئوکاران غیراخلاقی با استفاده از تلاشهای بازاریابی بیش از حد تهاجمی و تلاش برای دستکاری نتایج موتورهای جستجو به روشهای ناعادلانه، به این صنعت لطمه زدهاند. اقداماتی که سیاستهای اسپم ما را نقض میکنند ، ممکن است منجر به کاهش حضور سایت شما در گوگل یا حتی حذف سایت شما از فهرست ما شوند.
وقتی سئوکار شما مجموعهای از توصیهها را برای سایت شما ارائه میدهد، از او بخواهید که این توصیهها را با یک منبع معتبر، مانند صفحه راهنمای کنسول جستجو، ورودی وبلاگ Google Search Central یا پاسخهای تأیید شده توسط گوگل در انجمن ، تأیید کند .
در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- یکی از کلاهبرداریهای رایج، ایجاد دامنههای «سایه» است که با استفاده از ریدایرکتهای فریبنده، کاربران را به یک سایت هدایت میکنند. این دامنههای سایه اغلب متعلق به سئوکاری هستند که ادعا میکند از طرف مشتری کار میکند. با این حال، اگر رابطه به هم بخورد، سئوکار ممکن است دامنه را به سایت دیگری یا حتی به دامنه رقیب ارجاع دهد. اگر این اتفاق بیفتد، مشتری برای توسعه یک سایت رقیب که کاملاً متعلق به سئوکار است، هزینه کرده است.
- یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی، قرار دادن صفحات “دروازه” پر از کلمات کلیدی در جایی از سایت مشتری است. سئو قول میدهد که این کار باعث میشود صفحه برای جستجوهای بیشتر مرتبطتر شود. این ذاتاً نادرست است زیرا صفحات جداگانه به ندرت برای طیف وسیعی از کلمات کلیدی مرتبط هستند. با این حال، موذیانهتر این است که این صفحات درو اغلب حاوی لینکهای پنهان به سایر مشتریان سئو نیز هستند. چنین صفحات دروهای، محبوبیت لینک یک سایت را از بین میبرند و آن را به سئو و سایر مشتریان آن هدایت میکنند، که ممکن است شامل سایتهایی با محتوای نامناسب یا غیرقانونی باشند.
- در نهایت، از درگیر شدن در طرحهای لینکسازی ، مانند خرید لینک از سایتهای دیگر برای افزایش رتبه خود، خودداری کنید. این کار خلاف سیاستهای اسپم گوگل است و میتواند منجر به اقدام دستی علیه بخشی یا تمام سایت شما شود که بر رتبه سایت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
اگر احساس میکنید که به نوعی توسط یک سئوکار فریب خوردهاید، میتوانید آن را گزارش دهید.
دستورالعملهای مفید
مراقب شرکتهای سئو و مشاوران وب یا آژانسهایی باشید که بدون مقدمه به شما ایمیل میزنند.
شگفتآور است که ما این ایمیلهای اسپم را هم دریافت میکنیم:
«google.com عزیز،
من از وبسایت شما بازدید کردم و متوجه شدم که شما در اکثر موتورهای جستجو و فهرستهای اصلی فهرست نشدهاید…»همان شک و تردیدی را که نسبت به قرصهای لاغری «چربیسوزی شبانه» یا درخواستهای کمک به انتقال وجه از دیکتاتورهای مخلوع دارید، نسبت به ایمیلهای ناخواسته در مورد موتورهای جستجو نیز حفظ کنید.
هیچ کس نمیتواند رتبه ۱ گوگل را تضمین کند.
مراقب سئوکارانی باشید که ادعا میکنند رتبهبندی را تضمین میکنند، ادعای «رابطه ویژه» با گوگل دارند یا «ارسال اولویتدار» به گوگل را تبلیغ میکنند. هیچ ارسال اولویتداری برای گوگل وجود ندارد. در واقع، تنها راه ارسال مستقیم سایت به گوگل از طریق ابزار بازرسی URL ، ارسال نقشه سایت یا برای محتوای تخصصیتر، استفاده از API نمایهسازی گوگل است . میتوانید خودتان هر یک از این کارها را انجام دهید.
اگر شرکتی پنهانکاری میکند یا به وضوح توضیح نمیدهد که قصد انجام چه کاری را دارد، مراقب باشید.
اگر چیزی نامفهوم است، توضیح بخواهید. اگر یک سئوکار از طرف شما محتوای فریبنده یا گمراهکنندهای مانند صفحات درگاه یا دامنههای “دور انداختنی” ایجاد کند، سایت شما ممکن است به طور کامل از فهرست گوگل حذف شود. در نهایت، شما مسئول اقدامات هر شرکتی هستید که استخدام میکنید، بنابراین بهتر است مطمئن شوید که دقیقاً میدانید آنها چگونه قصد دارند به شما “کمک” کنند. اگر یک سئوکار به سرور شما دسترسی FTP دارد، باید مایل باشد تمام تغییراتی را که در سایت شما ایجاد میکند توضیح دهد.
شما هرگز نباید مجبور باشید به یک سئوکار لینک بدهید.
از سئوکارانی که در مورد طرحهای محبوبیت لینک یا ثبت سایت شما در هزاران موتور جستجو صحبت میکنند، دوری کنید. اینها معمولاً تمرینهای بیفایدهای هستند که بر رتبهبندی شما در نتایج موتورهای جستجوی اصلی تأثیری ندارند – حداقل، نه به شکلی که احتمالاً آن را مثبت بدانید.
عاقلانه انتخاب کنید.
در حالی که در حال بررسی این هستید که آیا با یک سئوکار همکاری کنید یا خیر، ممکن است بخواهید در مورد صنعت تحقیق کنید. البته گوگل یکی از راههای انجام این کار است. اگرچه گوگل در مورد شرکتهای خاص اظهار نظر نمیکند، اما ما با شرکتهایی مواجه شدهایم که خود را سئوکار مینامند و از شیوههایی پیروی میکنند که به وضوح فراتر از رفتار پذیرفته شده تجاری است. مراقب باشید.
حتماً متوجه شدهاید که پول کجا میرود.
در حالی که گوگل هرگز رتبهبندی بهتر در نتایج جستجوی خود را نمیفروشد، چندین موتور جستجوی دیگر نتایج پرداخت به ازای کلیک یا پرداخت به ازای شمول را با نتایج جستجوی وب معمولی خود ترکیب میکنند. برخی از سئوکاران قول میدهند که شما را در موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کنند، اما شما را به جای نتایج جستجو در بخش تبلیغات قرار میدهند. برخی از سئوکاران حتی قیمتهای پیشنهادی خود را به صورت آنی تغییر میدهند تا این توهم را ایجاد کنند که سایر موتورهای جستجو را “کنترل” میکنند و میتوانند خود را در جایگاه مورد نظر آنها قرار دهند. این کلاهبرداری با گوگل کار نمیکند زیرا تبلیغات ما به وضوح برچسبگذاری شده و از نتایج جستجوی ما جدا شده است، اما حتماً از هر سئوکاری که در نظر دارید بپرسید که کدام هزینهها به شمول دائمی و کدامها به تبلیغات موقت اختصاص مییابد.
چه نکات دیگری را باید رعایت کرد؟
چند نشانه هشدار دهنده وجود دارد که ممکن است با یک سئوکار متقلب سر و کار داشته باشید. این لیست جامع نیست، بنابراین اگر شک دارید، به غرایز خود اعتماد کنید:
- مالک دامنههای سایه
- لینکهایی به سایر مشتریان خود در صفحات درگاه قرار میدهد
- پیشنهادهایی برای فروش کلمات کلیدی در نوار آدرس
- بین نتایج جستجوی واقعی و تبلیغاتی که در صفحات نتایج جستجو ظاهر میشوند، تمایز قائل نمیشود
- رتبهبندی را تضمین میکند، اما فقط برای عبارات کلیدی مبهم و طولانی که در هر صورت دریافت خواهید کرد
- با چندین نام مستعار یا اطلاعات WHOIS جعلی کار میکند
- از موتورهای جستجوی «جعلی»، جاسوسافزار یا اسکمور ترافیک دریافت میکند
- دامنههایش از فهرست گوگل حذف شده یا خودش در گوگل فهرست نشده است